Skip to content

Mustien kytevä rotuviha valkoihoisia kohtaan

13.08.2010

Välillä vaikuttaa että ainoita jotka tällä planeetalla harjoittavat vihaamista, sortoa, rasismia ym. niin ovat valkoihoiset. Tällainen käsitys voi helposti tulla meillä täällä länsimaissa, koska kun useimmiten törmäämme näihin negatiivissävyisiin käsitteisiin asia on juuri niin että valkoihoiset ovat niitä pahantekijöitä. Asia ei tietysti ole näin, vaan muutkin sortavat, vihaavat, ovat rasistisia ym. Hyvinkin on niin että tänä päivänä valkoihoiset eivät ole vihaamisen ja rasismin ”ravintoketjun” ylimpinä, jos ovat koskaan olleetkaan. Tässä artikkelissa valotan mekanismeja joita löytyy mustaihoisten rotuvihasta valkoisia kohtaan. Tuon myös esille esimerkkejä joissa mustien rotuviha on purskahtanut esille ikävin seurauksin. Näiden elävän elämän esimerkkien kautta on myös helpompi ymmärtää mekanismeja kytevän rotuvihan taustalla.

Erilaisten etnisten ryhmien ja rotujen välisten eturistiriitojen kärjistyessä ihmisten samaistuminen omanlaisiinsa ja omien puolesta toimiminen voimistuu ja tämä tilanne voi saada aikaan piirteitä jotka ovat hyökkääviä, sortavia ja muita negatiivisia toisia kohtaan. Sinällään se on ymmärrettävää, jos ”ryhmien” eturistiriidat ovat mm. taistelua elintilasta, hyvinvoinnista ja/tai olemmassaolosta. Usein tämä naturalistinen etnisten ryhmien ja rotujen yhteen toimiminen saa näitä negatiivisia piirteitä kun ”ryhmät” toimivat ei-naturalistisessa ympäristössä ja/tai ”ryhmät” saatetaan keinotekoisesti vuorovaikutukseen ja yhteiseen elinympäristöön. Kuten on laita monikulttuurisuuden ajamisessa.

Mustien rotuviha valkoisia kohtaan saa voimaansa paljon historiasta. Osa valkoisista on aktiivisesti tehnyt toimia ollakseen ylempänä kuin mustat. Näin mm. kolonialismin ja imperialismin aikana. Selvimpänä aktina myös Pohjois-Amerikan orjat. Myös ns. passiivista ylempänä olemista on ollut. Tällä tarkoitan sitä kuinka eurooppalainen, muu läntinen ja venäläinen kulttuuri on ollut kehittyneempää. Tämä osaltaa synnyttää ajatusta alempana olemisesta ja se synnyttää negatiivisia tuntemuksia ym. Vihan muodostumisen kolme perusosaa ovat siis: 1) Mustien (ja kaikkien muidenkin) luonnollinen piirre pitää omien puolta ja sen painottuminen tietyissä olosuhteissa negatiivisesti 2) Valkoihoisten harjoittama aktiivinen itsensä ylentäminen 3) Mustien ja valkoisten kulttuurien erot(kehitys ym.) Kaikkia näitä on esiintynyt omassa muodossaan historiassa ja niitä esiintyy omassa muodossa tänä päivänäkin.

Tarkastellaan asiaa mantereittain, koska eri maanosissa valkoisten vihaamisella on omia vivahteitaan. Tärkeää on huomata kuitenkin se, että nykymaailmassa nämä erot tasoittuvat. Tarkoitan tällä esim. sitä että Pohjois-Amerikan orjan jälkeläisneekeri voi tuntea enemmän tai vähemmän piilevää vihaa Pohjois-Amerikan valkoisia kohtaan orja-aspektissa, mutta myös Afrikan historian valossa yleensäkin valkoihoisia kohtaan. Kun taas vaikkapa Kongossa jollakin kaivoksella työskentelevä lukutaidoton paikallinen voi helpommin tuntea negatiivisesti valkoihoisia(ehkä belgialaisia) kohtaan ilman mm. Pohjois-Amerikan orjakuvioita. Vihasta tulee enemmän globaalia kuin lokaalia ja tämä omalta osaltaan vahvistaa ilmiötä. Afrikassa viha muodostuu siis kaikilla kolmella osa-alueella ja ote ympäristöllisesti läheisempi, koska negatiiviset tapahtumat ovat sattuneet ja tapahtuvat edelleen mustien omalla maaperällä. Pohjois-Amerikassa samoin toteutuu kaikki kolme tekijää. Vivahde ero nykypäivän passiivisessa ylentämisessä on siinä että esim. sosioekonominen juopa syntyy saman yhteiskunnan ja kulttuurin sisällä samassa maassa. Kun taas Afrikassa taloudellinen ero tapahtuu eri kulttuurien ja mantereiden välillä akselilla länsimaat-”kolmas maailma”. Aktiivisessa ylentämisessä nykypäivänä taas ero on siinä että sitä ei Pohjois-Amerikassa suoranaisesti ole, kun taas Afrikassa sitä esiintyy jonkin verran esim. kaupankäyntiin liittyvissä tekijöissä. Pohjois-Amerikan orjahistoria on oma lukunsa. Euroopan mustien rotuviha on jonkinlainen sekoitus näitä. Euroopan mustien rotuviha on luonteeltaan enemmän kollektiivista vihaa, koska sitä ei voi samalla tavalla spesifioida kuten Pohjois-Amerikassa (orjahistoria) ja Afrikassa (kolonialismin ja imperialismin historia, sekä nykypäivän epäreiluus). Ehkä se on puhtainta rotuvihaa. Nykypäivän neekerin joka on Euroopassa suhde imperialismin ja kolonialismin aikaan on myös erilainen kuin Afrikkalaisen mustaihoisen. Esim. jos neekeri Suomessa vihaa enemmän tai vähemmän suorasti suomalaisia, se on puhtaampaa rotuvihaa, koska suomalaisia on hankalampi kytkeä esim. kolonialismiin ja imperialismiin tai orjuuteen. Selvin kytkös löytynee siitä että Suomi ja suomalaiset ovat osana länsimaita.

Muutamia esimerkkejä lähihistoriasta missä pinnan alla kytevä mustien rotuviha valkoisia kohtaan on purskahtanut esille. Afrikka, Zimbabwe alkaen 1980-luvulta tähän päivään Pääministerin ja nykyisen presidentin Robert Mugaben ajama politiikka on lisännyt ja konkretisoinut mustien vihaa, väkivaltaa ja johtanut rotusortoon valkoihoisia kohtaan. Varsinkin maareformi jossa valkoisten tilat otettiin valtion haltuun pakolla ilman asiaan kuuluvia korvauksia. Mm. tiloilta valkoisia häädettäessä on tapahtunut heidän pahoinpitelyitä, raiskauksia ja murhia. Useat tilat jotka ovat sukupolvien ajan olleet valkoihoisten omistuksessa, eivät ole kuitenkaan joutuneet Zimbabwen kansan käsiin, vaan mm. korruptoituneiden poliitikkojen ja virkamiesten haltuun.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/11/zimbabwen_valkoiset_viljelijat_hakevat_apua_1142487.html

Yhdysvallat, Los Angeles 1992 Poliisit taltuttivat kovin ottein mustaihoisen rikollisen ja tapahtuma päätyi videolle. Seurauksena olivat mustien väkivaltaiset mellakat. Väkivalta suuntautui satunnaisesti valkoihoisia kohtaan ja useita viharikoksia tapahtui. Myös omaisuutta tuhottiin ja kauppoja ryösteltiin. Alla olevassa videossa mustien silmittömän rotuvihaväkivallan ensimmäisiä uhreja. Valkoihoinen rekkamies Oliver Denny joutui väkijoukon hyökkäyksen kohteeksi ollessaan työssään.


Yhdysvallat, New Orleans 2005 Hurrikaani iski kaupunkiin ja tämä syöksi alueen poikkeustilaan. Vailla yhteiskunnallista järjestyksenpitoa alue ajatui kaaokseen. Mm. mustien muodostamat jengit kylvivät väkivaltaa ja tuhoa alueella. Tapahtui useita viharikoksia mm. valkoihoisten naisten ja lapsien (myös poikien) raiskauksia, murhia, pahoinpitelyitä sekä omaisuusvahinkoja.

Raakuuksia New Orleansissa 2005

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wear/4208792.stm

http://www.mirror.co.uk/news/tm_objectid=15922236&method=full&siteid=115875&headline=dead-bodies–rape-crack–gunshots–filth-and-a-sickening-stench-filling-the-thick-air–name_page.html

Kokoelma karmaisevia mutta tilannetta kuvaavia uutiskirjoituksia: http://www.davidduke.com/general/the-crisis-worsens_379.html

Näyttää siis siltä että pinnan alla kytee viha joka oikeissa olosuhteissa tulee esille. Näitä olosuhteita voivat olla mm. alueiden poikkeustilat ja poliittiset tekijät. Pieniä lisähuomautuksia esimerkkeihin. Los Angelesin tapauksesta tulee mieleen viime aikainen etniseen taustaan liittyvä tapaus Ranskasta: http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/07/poliisi_ampui_miehen_-_mellakka_repi_ranskalaiskaupunkia_1838577.html?origin=rss

Vaikka Zimbabwen tilannetta voikin perustella jollakin tapaa yhteiskunnallisessa mielessä (tilojen palauttaminen afrikkalaisille) ja sen ollessa jossakin määrin oikeudenmukaistakin(siis idea, ei tietysti toteutuksentapa raakuuksineen), mukana on myös negatiivisia roturelaatioita. New Orleansin tilanteesta taas tulee mieleen vastaavia ja suurempia luonnonkatastrofeja mm. Aasiasta. Kuitenkaan siellä ei luisuttu vastaavaan barbariaan kuin New Orleansissa 2005. Miksi, mitkä ovat erot? Yksi ero on ainakin että alueilla asuu enimmäkseen vain yhden rotuisia ihmisiä.

Mustilla on myös länsimaissa erilaista poliittista, järjestöllistä ja muuta toimintaa pohjautuen rotuun. Mm. New Black Panther Party( Uusi mustien panttereiden puolue) ajaa rasistista ja mustien ylivaltaista politiikkaa. Jotkin puoleen johtohahmot ovat ilmaiseet vihansa ja raa`at toimintatavat valkoisten vahingoittamiseksi ja jopa hävittämiseksi. Khalid Abdul Muhammad toimi New Black Panther – puolessa 1990-luvulla. Videolla on pätkä yhdestä hänen lukuisista vihapuheistaan. Tällä kertaa tyyliin: ”Tappakaa valkoiset. Sinisilmäiset lapset ja naiset. Sanon: tapetaan ne kaikki!”


Alla dokumentti New Black Panther-puolueesta


Muita mustien negatiivisesti roturelaatioisia toiminnan muotoja ovat mm. erilaiset enemmän tai vähemmän poliittiset järjestöt, katujengit ym. ja näyttää siltä että suuntaus on kasvava. Kun toiminta kasvaa myös viha valkoisia kohtaan kasvaa ja näin jo valmiiksi pinnan alla kytevä viha saa voimaa leimahtaa. Näin on tapahtunut Afrikassa, näin on tapahtunut Pohjois-Amerikassa, näin voi tapahtua myös Suomessa.

Mainokset
One Comment leave one →
  1. Nimetön permalink
    21.04.2012 1:27 pm

    Kyllähän se on vähitellen selviämässä ihmisille, että mustat ja muslimit saavat olla rasisteja, mutta valkoisten on oltava kuin kusi sukassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: